Als je de top wilt bereiken, kun je niet op de vlakte blijven.

Als je de top wilt bereiken, kun je niet op de vlakte blijven.

Mijn ervaring met leerlingen is de laatste jaren heel slecht. Hoe kan ik dat veranderen? Okt’13

Gelukkig zijn er veel enthousiaste, leergierige en betrokken jonge mensen die de kapsalon in stromen. Maar toch wordt het opleiden van leerlingen vaak gezien als een ondankbare taak, die vooral veel energie kost. Vaak wordt het gemis aan initiatief en motivatie als zeer storend ervaren. En de normen en waarden van deze jongsten liggen soms ver van de wensen van de ondernemer. Als eigenaar/bedrijfsleider kan je er zelf veel aan doen om het beste van je medewerkers dus ook van de leerling naar boven te halen!

Geef wat je wilt krijgen!

Als je bereid bent om echt te investeren, zal je de eerste weken intensief begeleiden. En dat betekend dat je precies verteld wat je verwacht. Als je een berg aan verwachtingen hebt, maar je verzuimd ze uit te spreken, zal teleurstelling het resultaat zijn. Goed uitleggen betekend bijvoorbeeld, dat je verteld WAT een schone kapplaats inhoud, op WELKE manier een klant ontvangen wordt, HOE het kopje koffie er uit ziet (dat het lepeltje niet in het kopje staat, maar op het schoteltje ligt). Dit lijken details maar veroorzaken vaak de grootste ergernissen. “Moet ik nou alles uitleggen?” JA! En meer dan dat!!

Het gaat er ook om HOE je het verteld. Wissel ergernis in voor openheid. Focus je op de dingen die wel goed gaan. Zoek naar mogelijkheden om een compliment te geven!

De communicatie die je geeft, is de feedback die je krijgt!

Jou manier van begeleiden zegt alles over hoe je naar jezelf en je bedrijf kijkt. Let eens op bij andere ondernemers. Haal je dagelijkse boodschappen eens bij de groenteman, de poelier en de slager, in plaats van bij de supermarkt. Richt je blik op de eigenaar en kijk dan eens naar de medewerkers. Welke overeenkomsten zie je? Is het trots, spontaniteit of meer gereserveerd? Hoe klein of groot een bedrijf ook is, als eigenaar ben je altijd “het grote voorbeeld”. Als je als medewerker je best doet, goed wil worden, volg je dus het grote voorbeeld. Ben je daar bewust van en handel daar ook naar.

Een nieuwe jonge medewerker in je bedrijf geeft altijd weer een leermoment voor jezelf! Vraag eens aan het eind van de dag:

-Wat was anders dan je verwacht had?

-Wat valt het meest op aan onze werkwijze?

-Wat was moeilijk vandaag?

-Wat heeft je verrast?

Als je vraagt weet je meer!

Als je in staat bent, trots en enthousiast uitleg te geven over wat en hoe je het wilt in je bedrijf, neem je mensen mee op weg naar succes. Betrek ze bij het proces, door ook eens te vragen hoe ze het zelf, als prettig ervaren of wat ze vinden passen bij de klanten van je bedrijf. En hoe trots kun je zijn, als je na maanden, jaren investeren plotseling verrast wordt door een hele mooie coupe of kleur, een uitstekend adviesgesprek en de felicitatie van de boekhouder bij de mooie cijfers. Dat geeft energie!

Help je medewerkers het zelf te doen. Door een heldere uitleg aan de start, regelmatige evaluatie en positieve feedback creëer je zekerheid en vertrouwen. Beluisterd worden schept vertrouwen. En vertrouwen is de basis van alle welwillendheid. En vertrouwen is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van de economie.

Angst verkrampt, zekerheid zet in beweging.

Contact

Heeft u vragen, aarzel dan niet om even contact te zoeken.

tel: 06 25 27 25 82
email: info@absuccescoaching.nl